Varför ska jag bli fadder?

Att bli fadder innebär att du är med och förvandlar ett behövande barns liv – från mörker till ljus, från hopplöshet till framtidstro. För 200 kronor i månaden får ett barn tak över huvudet, skolgång och skolmat varje dag. Samtidigt får barnen veta att någon älskar dem och att deras liv är värdefulla.

Barnmissionen är en kristen biståndsorganisation som arbetar på tre kontinenter: Asien, Afrika och Östeuropa. Vi sätter barnen i fokus eftersom barnen är landets framtid och det är genom dem som man kan förvandla och påverka den orättvisa som råder.

För att kunna hjälpa ett barn behöver man hjälpa hela familjen. Därför lägger vi också ner stora resurser på föräldrarna så att de kan försörja sina barn och ge dem trygghet och kärlek.

Behoven är enorma och det är våra faddrar som är ryggraden i arbetet.

Vad innebär ett kollektivt fadderskap?

Barnmissionen har ett kollektivt fadderskap vilket innebär att du inte stödjer ett enskilt barn, utan hela Barnmissionens verksamhet. Det gör att vi kan hjälpa fler barn och fördela hjälpen rättvist mellan de behövande.

Skulle du vilja öronmärka ditt fadderskap till ett visst land eller projekt går det bra, men då behöver du använda dig av autogiro och meddela ditt önskemål till Barnmissionen.

Vad kostar det att bli fadder?

Ett helt fadderskap kostar 200 kronor i månaden, men du väljer själv hur mycket pengar du vill ge varje månad.

Det smidigaste är att bli fadder via autogiro. Då dras din faddergåva automatiskt den sista arbetsdagen varje månad. Men det går också bra att betala fadderskapet med inbetalningskort. Det viktiga är att du står med oss som en regelbunden givare.

Du tecknar dig som fadder på Barnmissionens hemsida. Det går också bra att ringa Barnmissionen på tel 040-689 30 40 eller skicka e-post till info@barnmissionen.se.

Som fadder får du Barnmissionens tidning fyra gånger per år med information om arbetet som du är med och stöttar.

Förbinder jag mig att ge en viss summa?

Om du ger en engångsgåva förbinder du dig inte för någonting. Om du däremot blir fadder handlar det om att ta ett mer långsiktigt ansvar för ett barns framtid, och då räknar vi med att du betalar din faddergåva varje månad. Men du kan givetvis säga upp ditt fadderskap när du vill.

Kan jag ge en gåva till ett specifikt land?

Ja. Om du ger en engångsgåva via hemsidan kan du välja bland flera olika alternativ på vad din gåva ska användas till.

Kan jag bli fadder, även om jag bor i ett annat land?

Ja, självklart! Hör av dig till Barnmissionen på tel 0046 40 689 30 40 eller info@barnmissionen.se, så hjälper vi dig.

Hur ger jag en gåva till Barnmissionen?

Längst upp i menyn, under Ge en gåva, hittar du flera olika gåvoalternativ – gåvor (=engångsgåva), minnesgåva eller högtidsgåva. När du ger en engångsgåva väljer du ändamål och belopp. Du uppmanas att fylla i din information och får sedan välja hur du vill betala din gåva – via Direktbetalning eller Swish.

Om du väljer direktbetalning kan du betala via kort (enklast), dra beloppet från ditt bankkonto eller göra en banköverföring. Följ instruktionerna på skärmen. Swishbetalning är också ett enkelt sätt att ge din gåva.

Har du inte möjlighet att betala via nätet kan du använda dig av Barnmissionens plusgirokonto 901080-2 eller bankgiro 901-0802. Då är det viktigt att du fyller i namn, adress och ändamål för din gåva. Det finns också möjlighet att ge gåvor till Barnmissionen via Swish på nummer 9010802.

Vi kan också skicka ut ett inbetalningskort till dig om du ringer oss på tel 040-689 30 40 eller skickar e-post till info@barnmissionen.se.

Jag vill inte använda mitt betalkort. Hur gör jag då?

Du kan betala på olika sätt, genom Swish eller genom direktbetalning via betalkort, dragning från bankkontot eller via en banköverföring.

Om du inte har möjlighet att betala på något av de sätten går det också bra att betala via Barnmissionens plusgiro 901080-2, bankgiro 901-0802 eller Swish 9010802. Ange namn, adress och ändamål för din gåva. Vi kan också skicka ut ett inbetalningskort till dig om du ringer oss på tel 040-689 30 40 eller skickar e-post till info@barnmissionen.se.

Hur går det till att ge en minnesgåva till Barnmissionen?

Du kan både beställa och betala din minnesgåva direkt på hemsidan. Gå till sidan Minnesgåva och fyll i formuläret för att göra minnesbladet personligt och välja hälsning. Det är viktigt att vi får veta vem som ger gåvan, vem du vill hedra minnet av med din minnesgåva, namn på begravningsbyrå eller anhörig samt datum för begravning. Minnesgåvan kan betalas via kortbetalning, Swish eller banköverföring. 

Efter betalning kan du skriva ut ett minnesblad direkt via hemsidan eller låta Barnmissionen skicka ett minnesblad inför begravningen.

Om du inte har möjlighet att betala via nätet går det bra att använda sig av Barnmissionens plusgiro 901080-2, bankgiro 901-0802 eller Swish 9010802. Då är det viktigt att du uppger alla uppgifter kring minnesgåvan. Du kan också höra av dig till oss på tel 040-689 30 40 eller info@barnmissionen.se så skickar vi ut ett inbetalningskort till dig.

Hur går det till att ge en högtidsgåva till Barnmissionen?

Du kan både beställa och betala din högtidsgåva direkt på hemsidan. Gå till sidan Högtidsgåva och fyll i formuläret för att göra högtidsgåvan personlig. Det är viktigt att vi får veta vem som ger gåvan, vem som du vill uppvakta med din högtidsgåva, namn och adress till personen som fyller år samt datum för högtidsdagen.

Högtidsgåvan kan betalas via kortbetalning, Swish eller banköverföring.

Efter betalning kan du skriva ut ett högtidsblad direkt via hemsidan eller låta Barnmissionen skicka högtidsbladet till jubilaren.

Om du inte har möjlighet att betala via nätet går det bra att använda sig av Barnmissionens plusgiro 901080-2, bankgiro 901-0802 eller Swish 9010802. Då är det viktigt att du uppger alla uppgifter kring högtidsgåvan. Du kan också höra av dig till oss på tel 040-689 30 40 eller info@barnmissionen.se så skickar vi ut ett inbetalningskort till dig.

Hur lång tid tar det att förmedla en högtidsgåva eller minnesgåva?

Barnmissionen skickar beställningarna så fort som möjligt, normalt sett senast dagen efter beställningen. Men för säkerhets skull är det klokt att räkna med 2-3 arbetsdagar.

Hur fungerar det att betala via Swish via Barnmissionens hemsida?

Att betala med Swish på hemsidan skiljer sig lite från att göra en vanlig Swishbetalning.

Du fyller i dina uppgifter och väljer betalsätt ”Swish”. Då kommer det upp en ruta där du ska skriva in ditt eget mobilnummer/Swishnummer. Därefter uppmanas du att öppna din Swishapp och godkänna betalningen via bank-ID. Du får sedan en bekräftelse på betalningen både i din Swishapp, på hemsidan och som ett epostmeddelande.

Hur fungerar det att betala via bankkort på Barnmissionens hemsida?

När du gjort din beställning och fyllt i din information väljer du Direktbetalning Kort. Du fyller i ditt kortnummer, kortets utgångsdatum och din CVC-kod. Därefter uppmanas du att godkänna betalningen med bank-ID. Du får därefter en bekräftelse på betalningen, både på hemsidan och som ett epostmeddelande.

Kan jag få skattereduktion för gåvor till Barnmissionen?

Sommaren 2019 återinfördes skattereduktion för gåvor till ideella organisationer. Det innebär att den som ger gåvor till ideella organisationer kan få göra avdrag för detta i sin inkomstdeklaration.

Barnmissionen är godkänd för skattereduktion. Det innebär att alla gåvor som ges under år ett år är avdragsgilla. Mer information om Skattereduktionen hittar du här.

Jag hittar inte min fråga här.

Du är välkommen att kontakta oss på telefon 040-689 30 40 eller info@barnmissionen.se.